Prawo spadkowe

Czy od podstawy obliczenia zachowku odlicza się podatek spadkowy zapłacony przez spadkobiercę?

Często w swojej praktyce zawodowej reprezentuję klientów w sprawach o zachowek. Wielokrotnie pytano mnie, jak obliczyć wysokość należnego zachowku. Poniżej prezentuję orzeczenie, które powinno rozwiać co najmniej niektóre wątpliwości.

Powód domagał się od pozwanej zapłaty z tytułu zachowku po zmarłej babce.

W skład spadku po zmarłej wchodziły dwa mieszkania. Powód nie otrzymał za życia spadkodawczyni żadnej darowizny, nie został wydziedziczony, ani uznany za niegodnego.

Spadek po zmarłej nabyła w całości wprost na podstawie testamentu synowa spadkodawczyni.

Powód był spadkobiercą ustawowym, jako że jego ojciec, a syn zmarłej spadkodawczyni, w chwili jej śmierci już nie żył.

Rodzice powoda rozwiedli się, gdy ten miał 2 lata. Do chwili osiągnięcia przez niego pełnoletności ani spadkodawczyni ani ojciec nie kontaktowali się z nim. Późniejsze kontakty były sporadyczne. Ojciec powoda został ubezwłasnowolniony całkowicie ze względu na chorobę psychiczną.

Sąd Okręgowy rozpoznający sprawę uznał, że zachodzą przesłanki uzasadniające zasądzenie od pozwanej - spadkobierczyni testamentowej na rzecz powoda - zstępnego spadkodawcy – zachowku.

W apelacji od powyższego rozstrzygnięcia pozwana zarzuciła m.in., iż sąd błędnie przyjął, że podatek spadkowy zapłacony przez nią, nie podlega odliczeniu od podstawy obliczenia zachowku.

Są Apelacyjny stanął na stanowisku, iż w skład spadku, bądź długów spadkowych nie wchodzi własny obowiązek podatkowy spadkodawcy, albowiem obowiązek ten nie jest związany z osobą spadkodawcy, w związku z czym nie może stanowić długu spadkowego. Skoro obowiązek ten wynika z przepisów prawa podatkowego, powstaje w związku z powołaniem do spadku i przyjęciem tego spadku przez spadkobiercę, to związany jest więc z własną korzyścią majątkową zobowiązanego i stanowi jego własny dług.

Zdaniem Sądu nie ma racji skarżąca, jakoby uzasadnione było odliczenie od podstawy obliczenia zachowku podatku spadkowego zapłaconego przez spadkobiercę.

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 7 grudnia 2012 r., sygn. akt: I ACa 1151/12

Dodano: 20 stycznia 2018 Wyświetleń: 2918 Radca prawny Arleta Dub-Brych