Prawo Rodzinne

Rozwód a podatek dochodowy od zbycia własnościowego prawa do lokalu spółdzielczego przez jednego z małżonków

Wielu małżonków nabyło w trakcie trwania związku małżeńskiego spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Czasem po orzeczeniu rozwodu, a następnie dokonaniu podziału wspólnego majątku dorobkowego, powstaje potrzeba spieniężenia mieszkania przez małżonka, któremu to mieszkanie zostało przyznane. Należy także ustalić, czy od dokonanej sprzedaży, należy uiścić podatek dochodowy od osób fizycznych.

W dniu 20 sierpnia 1996 r. małżonkowie uzyskali przydział spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Po kilkunastu latach na skutek trwałego i zupełnego rozkładu ich pożycia małżeńskiego, sąd orzekł rozwód. Następnie byli małżonkowie sądownie dokonali podziału ich wspólnego majątku dorobkowego, w ten sposób, że jedno otrzymało mieszkanie z obowiązkiem spłaty drugiego. Dwa lata później, były małżonek, któremu sąd przyznał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, zbył je osobie trzeciej. Powstała wątpliwość w zakresie obowiązku podatkowego i interpretacji art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należało wyjaśnić, czy zgodnie z tym przepisem datą nabycia nieruchomości jest data nabycia go do majątku wspólnego małżonków czy data podziału tego majątku po rozwodzie w sytuacji, gdy zbycie nieruchomości nastąpiło przed upływem pięciu lat od podziału majątku.

Sąd rozpoznający sprawę stwierdził, że nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nastąpiło w chwili jego przydziału, a podział majątku dorobkowego małżonków, w wyniku którego doszło do przyznania go jednemu z małżonków było nabyciem następczym, nie mającym wpływu na obowiązki podatkowe związane ze sprzedażą mieszkania. Inaczej rzecz ujmując, okres pięcioletni o których mowa przepisach podatkowych, należy liczyć od chwili nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu do majątku wspólnego małżonków, a nie od daty uprawomocnienia się postanowienia w przedmiocie podziału majątku dorobkowego małżonków.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 15 listopada 2017 r. w sprawie I SA/Gl 869/17.

Dodano: 03 stycznia 2018 Wyświetleń: 2003 Radca prawny Arleta Dub-Brych