Prawo Handlowe

Profil zaufany a kwalifikowany podpis elektroniczny

Profil zaufany a kwalifikowany podpis elektroniczny

Pomimo wielu podobieństw pomiędzy profilem zaufanym a kwalifikowanym podpisem elektronicznym istnieje wiele rozbieżności. Na pierwszy rzut oka można zauważyć dwie główne a więc zakres zastosowania oraz odpłatność. O ile bowiem profil zaufany służy do załatwiania spraw urzędowych i jest bezpłatny o tyle kwalifikowany podpis elektroniczny może być wykorzystywany również w sprawach prywatnych bądź biznesowych, lecz należy liczyć się z tym, iż jest on odpłatny. Poniżej zostanie dokonana charakterystyka oraz procedura w jakiej możemy uzyskać dostęp do obu instytucji.

Profil zaufany jest coraz częstszą metodą wykorzystywaną do komunikowania się z urzędami. Za jego pomocą można m.in. wnioskować o dowód osobisty, złożyć wniosek o wydanie aktu stanu cywilnego, złożyć deklarację podatkowe, różnego rodzaju wnioski (m.in. wniosek w sprawie świadczeń 500+), sprawdzić ilość posiadanych punktów karnych a nawet zarejestrować działalność gospodarczą. W istocie rzeczy profilem zaufanym jest indywidualny zestaw danych charakteryzujący daną osobę składający się z jej imienia, nazwiska, daty urodzenia, numeru PESEL. Procedura założenia profilu zaufanego nie jest skomplikowana. Można jej dokonać na dwa sposoby, bez wychodzenia z domu. Po pierwsze, chcąc założyć profil zaufany możemy zalogować się na stronie internetowej banku, którego klientami jesteśmy a następnie wybierając właściwą zakładkę pozostaje już tylko postępować zgodnie z instrukcją. Wybierając ten sposób nie ma konieczności wychodzenia z domu celem potwierdzania swoich danych, gdyż bank dysponujący wszelkimi potrzebnymi danymi, uwierzytelnionymi w procesie zakładania konta, poręcza ich wiarygodność w związku z czym nie ma konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie aby potwierdzić dane. Drugi sposób polega na zarejestrowaniu się w serwisie pz.gov.pl. Przy zastosowaniu tej metody należy pamiętać jednak, iż celem aktywacji profilu konieczne będzie potwierdzenie tożsamości w jednej z wyznaczonych ku temu placówek (wyjątkiem od tej reguły jest możliwość potwierdzenia tożsamości za pomocą podpisu kwalifikowanego, jeżeli uprzednio taki posiadamy). Na zakończenie należy podkreślić jeszcze bardzo istotną rzecz, iż profil zaufany jest ważny w okresie 3 lat od jego założenia. Oznacza to, iż należy pamiętać o przedłużeniu go przed upływem tego terminu pod rygorem nieważności oświadczeń złożonych po jego upływie.

Elektroniczny podpis kwalifikowany wywołuje skutki prawne równoważne z podpisem własnoręcznym oraz ma szersze zastosowanie aniżeli profil zaufany, jednak nie jest narzędziem bezpłatnym. Aby zdobyć taki podpis należy kupić go u jednego z certyfikowanych dostawców. Cena takiego podpisu będzie różna w zależności od podmiotu u którego dokonany zostanie zakup, oprogramowania i sprzętu jaki wybierzemy (czytnik kart usb, token usb lub pcmcia) a także okresu ważności podpisu (wskazać należy, iż elektroniczny podpis kwalifikowany można wykupić na okres roku bądź dwóch lat z możliwością dalszego, odpłatnego przedłużenia jego ważności). Listę dostawców oferujących usługi z zakresu elektronicznych podpisów można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji będącego jednym z serwisów Narodowego Banku Polskiego. Za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego oprócz spraw urzędowych z zakresu administracji publicznej można ponadto podpisać wszelkie dokumenty firmowe sporządzone w formie elektronicznej a także dokumenty prywatne.

Na zakończenie należy poświęcić uwagę, iż w praktyce oprócz pojęcia podpisu kwalifikowanego funkcjonuje również podpis niekwalifikowany, który znacząco różni się od tego pierwszego. Należy wskazać, iż tylko kwalifikowany podpis posiada moc równoważną podpisowi własnoręcznemu i może pełnić rolę środka dowodowego w procesie sądowym. Podpis kwalifikowany musi być przechowywany na bezpiecznym urządzeniu z którego nie ma możliwości przeniesienia go na inne urządzenie (czytnik kart usb, token usb lub pcmcia) opatrzonym dodatkowo numerem PIN w sytuacji, gdy podpis niekwalifikowany nie musi spełniać tak rygorystycznych warunków, w związku z czym istnieje większe ryzyko nieautoryzowanego użycia go. Dodatkowo, aby móc wykorzystywać podpis kwalifikowany należy zweryfikować go w jednej z wyznaczonych ku temu placówek, w sytuacji, gdy konieczności takiej nie ma w przypadku podpisu niekwalifikowanego. Należy więc stwierdzić, iż podpis niekwalifikowany znajduje zastosowanie w sprawach mniejszej wagi, np. przy podpisywaniu wiadomości e-mail.

 

Obszar działania: Niegowa, Koniecpol, Szczekociny, Włodowice, Siewierz, Ogrodzieniec, Olkusz, Katowice, Częstochowa, Poręba, Poraj, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Będzin, Zawiercie, Myszków, Żarki, Lelów



Dodano: 02 kwietnia 2020 Wyświetleń: 2430 Radca prawny Arleta Dub-Brych
Wstecz

Kancelaria Radcy Prawnego
Arleta Dub-Brych w Zawierciu

ul. Reymonta 2/3
42-400 Zawiercie

Godziny otwarcia:

Poniedziałek: 7-15
Wtorek: 7-20
Środa: 7-15
Czwartek: 7-20
Piątek: 7-15

Soboty oraz inne godziny - tylko po wcześniejszym
telefonicznym uzgodnieniu spotkania.

Kancelaria Radcy Prawnego
Arleta Dub-Brych w Lelowie

ul. Brzozowa 28
42-235 Lelów

Godziny otwarcia - Klienci przyjmowani są tylko po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu spotkania.

 

tel. kom. 883 768 968

e-mail: biuro@legeartis-kancelaria.pl

Z uwagi na częste wyjazdy do Sądu proszę o wcześniejsze
ustalenie terminu spotkania pod wskazanym numerem telefonu
lub za pomocą adresu poczty elektronicznej.

 

Top