Pomimo zawarcia przez rodziców porozumienia o sposobie wykonywania kontaktów z dzieckiem po rozwodzie, sąd ma obowiązek orzec o nich w wyroku rozwodowym

Rzecznik Praw Dziecka, zwrócił się do Sądu Najwyższego o rozstrzygnięcie wątpliwości czy zawarcie porozumienia przez małżonków co do sposobu kontaktowania się z dzieckiem po rozwodzie, zwalnia sąd od orzeczenia o tych kontaktach czy nie.

Wskazał, że w dniu 13 czerwca 2009 r  wszedł w życie przepis nakładający na sąd obowiązek zawierania w wyroku rozwodowym rozstrzygnięcia o  kontaktach z dzieckiem. RPD podniósł, iż analiza wyroków sądowych wskazuje, iż sądy bardzo często odsyłały do porozumienia zawartego przez małżonków, odstępując tym samym od rozstrzygnięcia tej kwestii wprost w wyroku orzekającym rozwód. RPD stwierdził, iż, wykładnia językowa art. 58 § 1 k.r.o. wskazuje, „że na sądy orzekające rozwód nałożony został obowiązek orzekania o kontaktach rodziców z dzieckiem, co jest zgodne także z zamierzonym dążeniem do uregulowania w tym orzeczeniu wszystkich spraw związanych z rodziną. Kontakty z dzieckiem ujęte zostały nie tylko jako uprawnienie, ale także obowiązek rodziców i dziecka, co oznacza, że nie podlegają swobodnej dyspozycji rodziców. Stanowisko rodziców nie może wpływać na zakres obligatoryjnej kognicji sądu, która nie jest uzależniona od szczegółowości i zgodności określenia przez nich kontaktów, może być natomiast przesłanką oceny zdolności rodziców do współdziałania w przyszłości dla dobra dziecka oraz decyzji o pozostawieniu władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom.

Stanowisko Rzecznika Praw Dziecka poparł Prokuratur Generalny.

Sąd Najwyższy przyznał racę Rzecznikowi Praw Dziecka. Wywiódł, że z treści art. 58 § 1 k.r.o., wynika obowiązek sądu o rozstrzygnięciu w wyroku o wszystkich sprawach rodziny, w tym także o sposobie kontaktów z dzieckiem po rozwodzie, pomimo zawarcia przez rodziców dziecka zgodnego porozumienia ustalającego plan wychowawczy. Inaczej rzez ujmując, ustawodawca nałożył na sąd obowiązek obligatoryjnego orzeczenia w wyroku rozwodowym nie tylko o władzy rodzicielskiej ale także o kontaktach z dzieckiem, niezależnie od tego, czy małżonkowie potrafią dojść do porozumienia w tej kwestii czy też nie. Samo porozumienie rodziców - tzw. plan wychowawczy,  każdorazowo podlega ocenie sądu pod kątem dobra dziecka i stanowi dla sądu sygnał, iż w zakresie uzgodnionym, rodzice będą współpracować w celu jego realizacji. Jeśli porozumienie zostanie pozytywnie ocenione przez sąd, to może być podstawą jego ujęcia w orzeczeniu o rozwodzie i pozostawienia władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom. Ujęcie to polega na naniesieniu jego treści wprost do wyroku rozwodowego. Niedopuszczalne jest natomiast, aby uwzględnienie porozumienia polegało jedynie na odwołaniu się do jego treści jako załącznika do wyroku.

Uchwała Sądu Najwyższego 7 sędziów z dnia 5 czerwca 2012 r. w sprawie III CZP 72/11.

Dodano: 03 stycznia 2018 Wyświetleń: 1985 Radca prawny Arleta Dub-Brych