Środki ochrony indywidualnej w pracy

Odmiennie od kwestii odzieży i obuwia roboczego, przedstawia się kwestia środków ochrony indywidualnej (zwanych w dalszej części ochronami osobistymi), które pracodawca ma bezwzględny obowiązek dostarczyć pracownikowi.

Z tego tytułu pracownik nie ponosi żadnych kosztów- koszty te w pełni obciążają pracodawcę.

Obowiązek dostarczenia ochron osobistych ma miejsce zawsze wtedy, gdy istnieje możliwość narażenia pracownika na działanie niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy. Na pracodawcy ciąży także obowiązek przeszkolenia pracownika w zakresie posługiwania się tymi ochronami.

Nie ma przy tym możliwości, aby pracodawca zwolnił się z powyższego obowiązku poprzez zobowiązanie pracownika do używania własnych ochron osobistych, w zamian za wypłatę ekwiwalentu.

Ochrony osobiste muszą przy tym spełniać wymogi określone w przepisach szczegółowych określających właściwości środków ochronnych.

Pracodawca ustala, jakie ochrony osobiste są niezbędne do wykonywania pracy na danym stanowisku. Odpowiada także za kontrolę zużycia tych ochron oraz zapewnia ich pranie konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie.

Pracodawca nie może także zwolnić się z obowiązku prania ochron osobistych poprzez wypłatę pracownikowi ekwiwalentu za pranie.

Podobne publikacje:

O bezpłatnym noclegu kierowców samochodów ciężarowych

Jesteś funkcjonariuszem Policji, ABW, AW lub innym? Sprawdź czy należy Ci cię prawo do podwyższenia emerytury

Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę gdy pracownik przebywa na urlopie

Mobbing

Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?

ABC urlopu na żądanie

Pracodawca nie może „skierować” pracownika na urlop bezpłatny!

Co do zasady, umowy o pracę zawartej na czas określony nie można wypowiedzieć

Kiedy odzież robocza własna, a kiedy dostarczona przez pracodawcę?

Jakie należności można potrącić z wynagrodzenia za pracę?

Przebywasz na urlopie wychowawczym w 2015 roku? Sprawdź czy możesz liczyć na zasiłek.

Dodano: 08 sierpnia 2013 Wyświetleń: 3528 Radca prawny Arleta Dub-Brych

ul. Leśna 6 lok. 3
(lokal w budynku Banku ING S.A. I piętro)

Pn-Czw: 9 - 17